Resultaat 1–24 van de 65 resultaten wordt getoond

Gustave Caillebotte Reproductie Schilderij

Gustave Caillebotte (1848 – 1894) was een Franse schilder die lid en mecenas van de impressionisten was, hoewel hij op een meer realistische manier schilderde dan vele anderen in de groep. Caillebotte stond bekend om zijn vroege interesse in fotografie als kunstvorm.

De schilderstijl van Caillebotte

Wat betreft de compositie en de schilderstijl van zijn werken kan Caillebotte worden beschouwd als onderdeel van het eerste deel na het impressionisme: Neo-impressionisme.

De tweede periode van het Pointillisme, waarvan Georges Seurat de belangrijkste vertegenwoordiger was, kondigde zijn invloed aan in de late werken die Caillebotte in zijn landhuis in Petit Gennevilliers schilderde.

Caillebotte’s stijl behoort tot de School van het Realisme, maar werd sterk beïnvloed door zijn impressionistische medewerkers. Net als zijn voorgangers Jean-François Millet en Gustave Courbet en zijn tijdgenoot Degas wilde Caillebotte de werkelijkheid schilderen zoals die bestond en zoals hij die zag, in de hoop de inherente theatraliteit van de schilderkunst te verminderen. Misschien omdat hij nauw verbonden is met zoveel van zijn collega’s, variëren zijn stijl en techniek aanzienlijk tussen zijn werken, alsof hij “leent” en experimenteert, maar zich niet echt aan een bepaalde stijl houdt.

De ene keer lijkt hij erg in het Degas-kamp van het rijk-gekleurde realisme te zitten (vooral zijn interieur-scènes); de andere keer deelt hij het impressionistische engagement voor de “optische waarheid” en gebruikt hij een impressionistische pastel-zachtheid en losse penseelstreken die het meest lijken op die van Renoir en Pissarro, hoewel met een minder levendig palet.

De onderwerpen en thema’s in de schilderijen van Caillebotte

Caillebotte schilderde veel huiselijke en familiale taferelen, interieurs en portretten. Veel van zijn schilderijen tonen leden van zijn familie; Jongeman bij zijn raam (Jeune Homme à la fenêtre) (1875) toont René in het huis in de rue de Miromesnil; De sinaasappelbomen (Les Orangers) (1878), verbeeldt Martial Jr. en zijn neef Zoé in de tuin van het familiebezit in Yerres; en Portretten op het platteland (Portretten à la campagne) (1875), met o.a. de moeder van Caillebotte en zijn tante, neef en een familievriend. Er zijn taferelen van dineren, kaartspelen, pianospelen, lezen en naaien, allemaal uitgevoerd op een intieme, onopvallende manier die het stille ritueel van het binnenleven van de hogere klasse uitbeeldt.

Zijn landelijke scènes in Yerres richten zich op pleziervaarten op de rustige beek, maar ook op vissen en zwemmen, en op huiselijke taferelen rond zijn landhuis. Hij gebruikte vaak een zachte impressionistische techniek die doet denken aan Renoir om het rustige karakter van het platteland over te brengen, in schril contrast met de vlakkere, gladdere streken van zijn stadsschilderijen.

Bekende schilderijen

Caillebotte is vooral bekend om zijn schilderijen van stedelijk Parijs, zoals De Europa-brug (Le Pont de l’Europe) (1876), en Parijse straat; Regenachtige dag (Rue de Paris; temps de pluie, ook wel bekend als La Place de l’Europe, temps de pluie) (1877). Deze laatste is bijna uniek onder zijn werken vanwege de bijzonder vlakke kleuren en het foto-realistische effect, die het schilderij zijn kenmerkende en moderne uitstraling geven, bijna vergelijkbaar met Amerikaanse realisten als Edward Hopper.

Veel van zijn stadsschilderijen waren nogal controversieel door hun overdreven, kelderende perspectief. In a Balcony (1880) nodigt hij de toeschouwer uit om het balkon te delen met zijn onderwerp en mee te kijken naar het tafereel van de stad dat in de verte reikt, opnieuw met een ongebruikelijk perspectief.

Caillebotte Reproductie Schilderij Kopen?

Wil je graag een Caillebotte reproductie schilderij kopen? Kijk dan niet verder dan Instapainting. Onze schilders zijn gespecialiseerd om de werken van Caillebotte zo dicht mogelijk bij het origineel te benaderen.

Wil je meer lezen over Caillebotte ? Caillebotte op Wikipedia.